انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

درگذشت نخستین منتقد هنر تجسمی بعد از انقلاب

احمدرضا دالوند منتقد هنری، پژوهشگر، تصویرگر و طراح گرافیک که مدتی به دلیل بیماری دیابت و پیشرفته شدن آن در بیمارستان سینا بستری شده بود، بامداد امروز دوشنبه ۱۹ آذر از دنیا رفت

 او از شاگردان مرتضی ممیز، صادق بریرانی و هانیبال الخاص بوده و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.



دالوند نویسنده چند جلد کتاب برای انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، نشر شهر و دانشگاه تهران و نگارنده صدها مقاله و نقد می باشد.

دالوند نخستین منتقد هنر تجسمی بعد از انقلاب محسوب می‌شود. صدها اثر تصویر سازی او در سال‌های پس از انقلاب در مطبوعات مستقل و معتبر به چاپ رسیده‌است.

توکا نیستانی معمار، طراح و کاریکاتوریست، دربارهٔ احمدرضا دالوند، در سایت " توکای مقدس " چنین اظهار عقیده می‌کند و می‌نویسد: دالوند طراح بی نظیری است و قلمی عالی در نوشتن دارد که به همراه دانشش از هنر منتقدی تیزبین از او ساخته‌است

 

مسعود خیام، نویسنده، دربارهٔ تصویر سازی‌های دالوند و همکاری در ماهنامه آدینه در دهه ۶۰ در بروشور گالری سیحون چنین می‌نویسد: " اکنون ما هر دو از آدینه بیرون آمده‌ایم. مقالات تو، خوانده شد یا نشد، تاریخ مصرف خود را داشت و تمام شد. ایلوستراسیون‌های دالوند اما، با خلاصی از شر " داستان"، مفاهیم هنری خود را یافته و زندگی مستقل خود را آغاز کرده‌است ".

علی اصغر قره باغی نویسنده، مترجم و منتقد هنر، در ماهنامه گلستانه (شماره ۲۲–۲۳ آبان و آذر ۱۳۷۹) در مقاله‌ای تحت عنوان " تک گفتاری‌های رندانه " دربارهٔ احمدرضا دالوند می‌نویسد: "دالوند یک جا طراح و نقاش است و جای دیگر گرافیست و تصویر ساز. یک جا معمار صدا و گفتار است و جایی دیگر تصویرکننده بازتاب‌های فلسفی و باز… و در ادامه می‌افزاید: اکثر طرح‌های دالوند، به سبب ماهیت پرتوانی که دارند مستقل از ادبیات جلوه می‌کنند، در نهایت شکل قرائتی فردی از یک متن را دارند و آن قدر قائم به ذات هستند که بدون تاریخ مصرف در یک نگارخانه به عنوان آثار هنری مستقل به تماشا گذاشته شوند."

احمدرضا دالوند امروز در ۶۰ سالگی دار فانی را وداع گفت او منتقد هنری، نویسنده و پژوهشگر، تصویرگر و طراح گرافیک؛ مدیر هنری و مدیر پروژه بسیاری از روزنامه‏‌ها و ماهنامه‏‌ها بوده است. وی در سال ۱۹۹۲، طراح برگزیده کتاب سال گرافیک اروپا و سپس سمپوزیوم بین ‏المللی طراحی در ژاپن شد.

                                                                                                                         روحش شاد و یادش گرامی باد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد